Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji niektórych usług oraz zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Możesz w każdej chwili określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Zaakceptuj pliki cookies na tej stronie
Bezpłatny Miesięcznik Nasze Miasto - Nasza Gmina - Nasz Powiat - Czerwionka-Leszczyny
Kontrast: Kontrast domyślny Kontrast czarno-biały Kontrast żółto-czarny Kontrast czarno-żółty
Czcionka:   Czcionka domyślna Czcionka średnia Czcionka duża
Nasze Miasto » Strona główna » Artykuły » „Dzisiaj do tego aby być dobrym dyrektorem już nie wystarcza bycie „dobrym” nauczycielem.” – Rozmowa z dr Iwoną Flajszok

„Dzisiaj do tego aby być dobrym dyrektorem już nie wystarcza bycie „dobrym” nauczycielem.” – Rozmowa z dr Iwoną Flajszok, Naczelnik Wydziału Edukacji w Czerwionce-Leszczynach

Jak ocenia Pani działalność placówek oświatowych z terenu Gminy?

Mając na uwadze wszystkie aspekty działalności naszych szkół i przedszkoli, to pytanie o bardzo szerokim zakresie. Dla organu prowadzącego wymiarem efektywnej działalności podlegających mu jednostek oświatowych, oprócz właściwej współpracy z dyrektorami, jest zadowolenie interesariuszy, czyli prościej mówiąc otoczenia, w którym funkcjonuje szkoła. Dzisiaj do tego aby być dobrym dyrektorem już nie wystarcza bycie „dobrym” nauczycielem. Wymagania adresowane do dyrektorów szkół obejmują szereg umiejętności, w tym także te z pogranicza współczesnego managingu. Organ prowadzący dysponuje także narzędziem jakim jest raport z przeprowadzonych przez organ nadzoru pedagogicznego, ewaluacji obszarów pracy szkół. Ewaluacje, o których mowa były przeprowadzone w Szkole Podstawowej w Przegędzy, Szkole Podstawowej w Szczejkowicach, Gimnazjum nr 2, Gimnazjum nr 6 oraz Szkole Podstawowej w Palowicach. Wyniki wskazują na wysoki poziom spełnienia wymagań w poddanych badaniu obszarach funkcjonowania szkół. Z raportami można się zapoznać na stronie Kuratorium Oświaty w Katowicach.

Nawiązując do osiąganych wyników w nauce, konkursach , zawodach, czy egzaminach, co sądzi Pani o pracy uczniów i nauczycieli?

Zawsze uważałam, że osiągnięcia uczniów są efektem ubocznym, albo ładniej określając to co mam na myśli, wartością dodaną codziennej pracy z uczniem. Stwierdzenie to ma na celu zwrócenie uwagi na codzienną pracę nauczycieli obejmującą także pracę z uczniami potrzebującymi wsparcia w procesie edukacyjnym. Zróżnicowane uwarunkowania środowiskowe i niejednakowe predyspozycje uczniów wpływają m.in. na wyniki jakie uczniowie uzyskują. Nie ma bezpośredniego przełożenia nakładu pracy z dzieckiem na jego osiągnięcia, na rozwój zdecydowanie tak, ale nie na osiągnięcia.

Prowadzone przez WE analizy wyników sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych potwierdzają skuteczność i efektywność pracy nauczycieli. Równie cieszą nas osiągnięcia uczniów w konkursach i olimpiadach jak uzyskanie przez niektórych z nich promocji do następnej klasy czy po prostu ukończenie szkoły.

W jaki sposób Gmina wspiera uzdolnionych uczniów?

Odpowiadając na to pytanie nawiążę do odpowiedzi udzielonej już na poprzednie Pani pytanie. Zadaniem Gminy jest stworzenie odpowiednich warunków do wszechstronnego rozwoju wszystkim uczniom naszych szkół, w tym także uczniom uzdolnionym. Poprzez wsparcie udzielane im w jednostkach, w indywidualnej pracy z nauczycielem, doskonalą swoje umiejętności. Spotkania władz GiM Czerwionka-Leszczyny z uczniami i ich rodzicami są ze strony władz samorządowych dowodem sympatii i docenienia ich osiągnięć, pracy nauczycieli ale także przykładem promocji wzorów godnych naśladowania dla innych uczniów i pedagogów.

Czy Gmina w jakiś sposób wspiera kadrę nauczycielską w doskonaleniu zawodowym?

Dbałość o rozwój zawodowy nauczycieli jest jednym z licznych zadań dyrektora. Mamy bardzo dobrze przygotowanych do realizacji swoich obowiązków dyrektorów i nauczycieli. W Gminie i Mieście Czerwionka-Leszczyny, wg statystyk wymiar zatrudnienia w obecnym roku szkolnym 2012/2013 wynosi blisko 393 etaty, w tym 89% stanowią nauczyciele o najwyższym stopniach awansu zawodowego (nauczyciele mianowani i dyplomowani). Jako organ prowadzący staramy się motywować do stałego doskonalenia dyrektorów, co zresztą nie przychodzi nam z trudem, gdyż dyrektorzy mają świadomość potrzeby stałego doskonalenia.

Dziękuję za rozmowę

Warto również przedstawić kilka statystyk dotyczących ilości uczniów oraz etatów nauczycieli na terenie Gminy Czerwionka-Leszczyny. Stan na 30 września 2012r. według sprawozdania SIO, wskazuje że w przedszkolach i oddziałach „zerowych” jest 1164 przedszkolaków (48 oddziałów). W Szkołach Podstawowych – 2251 (oddziałów 112), a w Gimnazjach – 1078 (45 oddziałów). W naszej gminie zatrudnionych jest 96 osób – etaty mianowane, 253 – dyplomowane, 42 – kontraktowe, 2 – nauczyciela stażysty.

Monika Bobrzyk


 

 

 

 

 

 

Start | Wiadomości | Wydania archiwalne | Galerie | Katalog firm | Redakcja | Reklama | Współpraca | Kontakt
Liczba odsłon portalu: 3702789
studiotomcom.pl - projektowanie portali i stron www
Portal „Nasze Miasto”
jest redagowany przez Grupa RES sp. z o.o. ul. 3 Maja 1A; 44-230 Czerwionka - Leszczyny